Dat een auto op grijs kenteken wel investeringsaftrek geeft, is een oud misverstand dat een beetje in stand gehouden wordt door de literatuur: het woord bestelbus wordt vaak vervangen door grijs kenteken, waardoor men denkt dat het voor alle grijze kentekens is. De IB wet zoekt echter aansluiting bij de BPM wet voor wat een personenauto is:

a. auto’s met een laadruimte die ten minste 130 cm hoog en 200 cm lang is;
b. pick-ups met een open laadbak die ten minste 125 cm lang is;
c. auto’s waarvan de laadruimte ten minste 25 cm hoger is dan de bovenkant van het portier van de bestuurder (verhoogd dak). De laadruimte moet ten minste 98 cm hoog en 125 cm lang zijn, mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en deze ruimte moet van het bestuurdersgedeelte zijn afgescheiden door een vaste wand die ten minste 30 cm hoog is;
d. auto’s zonder verhoogd dak waarvan de laadruimte ten minste 98 cm hoog en 125 cm lang is. De laadruimte mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en deze ruimte moet van het bestuurdersgedeelte zijn afgescheiden door een vaste wand over de volle hoogte en breedte van de auto. In deze wand is een vast raam van 40 cm hoog (breedte naar keuze) toegestaan;
e. auto’s met een dubbele cabine die ten minste 130 cm hoog is. De laadruimte moet met een vaste wand zijn afgescheiden van de bestuurdersruimte. In deze wand is een vast raam van 40 cm hoog (breedte naar keuze) toegestaan. De laadruimte mag geen zijruiten hebben aan de linkerzijde en moet over een lengte van ten minste 150 cm ten minste 130 cm hoog zijn. De lengte van de laadruimte moet ten minste tweederde van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben gehad als er geen dubbele cabine was. Als de dubbele cabine lager dan 130 cm is, geldt als extra eis dat de laadruimte meer dan twee keer zo lang is als de bestuurderscabine;
f. pick-ups met een dubbele cabine die wat de cabine en de lengte van de laadruimte betreft aan dezelfde eisen voldoen als genoemd onder e. hiervóór.